Łożyska toczne to podstawowe elementy mechaniczne składające się z dwóch pierścieni i elementów tocznych, które umożliwiają płynny ruch obrotowy. Pierścień wewnętrzny montowany jest na wale, a pierścień zewnętrzny osadzany w nieruchomej oprawie lub innym elemencie nośnym.
Elementy toczne, umieszczone w bieżniach, zapewniają minimalizację tarcia i stabilny obrót pierścieni względem siebie. Dodatkowo łożyska mogą być wyposażone w koszyk, który:
- Oddziela elementy toczne, zapobiegając ich wzajemnemu tarciu,
- Rozmieszcza je równomiernie na obwodzie,
- Stabilizuje ich pracę podczas ruchu.
Łożyska Toczne
Łożyska toczne to podstawowe elementy mechaniczne składające się z dwóch pierścieni i elementów tocznych, które umożliwiają płynny ruch obrotowy. Pierścień wewnętrzny montowany jest na wale, a pierścień zewnętrzny osadzany w nieruchomej oprawie lub innym elemencie nośnym.
Elementy toczne, umieszczone w bieżniach, zapewniają minimalizację tarcia i stabilny obrót pierścieni względem siebie. Dodatkowo łożyska mogą być wyposażone w koszyk, który:
- oddziela elementy toczne, zapobiegając ich wzajemnemu tarciu
- rozmieszcza je równomiernie na obwodzie
- stabilizuje ich pracę podczas ruchu.

Rodzaje łożysk tocznych z oferty MARAT :
Łożyska kulkowe jednorzędowe
Łożyska kulkowe jednorzędowe to uniwersalne rozwiązanie stosowane w wielu branżach. Prosta konstrukcja, trwałość oraz zdolność pracy przy wysokich prędkościach czynią je wyjątkowo popularnymi. Oferują możliwość przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach.
Najczęściej spotykane typy:
- Łożyska otwarte
- Uszczelnione (blaszkami ochronnymi lub uszczelnieniami stykowymi)
- Z rowkiem osadczym na pierścień sprężynujący
Specjalistyczne warianty obejmują:
- Łożyska hybrydowe
- Łożyska izolowane
- Łożyska wysokotemperaturowe
- Łożyska z technologią Solid Oil
- Łożyska wyposażone w czujniki
Zalety wersji uszczelnionych: są fabrycznie nasmarowane, nie wymagają konserwacji i zapewniają długą żywotność.
Więcej szczegółów technicznych znajdziesz w katalogu technicznym.
Łożyska kulkowe dwurzędowe
Łożyska kulkowe dwurzędowe oferują większą nośność niż jednorzędowe, przy minimalnym zwiększeniu szerokości. Są idealne tam, gdzie wymagana jest większa wytrzymałość w porównaniu z łożyskami jednorzędowymi.
Więcej szczegółów technicznych znajdziesz w katalogu technicznym.


Łożyska kulkowe skośne to niezawodne rozwiązanie do przenoszenia jednoczesnych obciążeń promieniowych i osiowych. Dzięki specjalnej konstrukcji z przesuniętymi bieżniami mogą skutecznie działać w wymagających aplikacjach przemysłowych.
Najpopularniejsze typy łożysk kulkowych skośnych:
- Jednorzędowe – przeznaczone do obciążeń osiowych w jednym kierunku, często stosowane parami dla zwiększenia trwałości.
- Dwurzędowe – łączą cechy dwóch łożysk jednorzędowych w układzie O, oferując większą nośność i kompaktowe wymiary.
- Jednorzędowe dwukierunkowe (czteropunktowe) – projektowane z myślą o przenoszeniu obciążeń osiowych w obu kierunkach, przy zachowaniu minimalnych wymiarów osiowych.
Zalety i zastosowania:
- Uniwersalna zabudowa – bez potrzeby dodatkowych podkładek.
- Wysoka nośność dzięki możliwości umieszczenia większej liczby kulek.
- Dostępne w wersjach standardowych, szybkoobrotowych и precyzyjnych.
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, dlatego zazwyczaj pracują w układach parzystych.
Cechy:
- Kąt działania 40° umożliwia przenoszenie znacznych obciążeń osiowych.
- Kompaktowa konstrukcja, która pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni montażowej.
- Wersje standardowe i do uniwersalnej zabudowy, eliminujące konieczność stosowania dodatkowych elementów regulacyjnych.
Najczęstsze zastosowania obejmują urządzenia wymagające przenoszenia dużych obciążeń osiowych w ograniczonej przestrzeni.
Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe
Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe łączą cechy dwóch łożysk jednorzędowych w układzie O, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów.
Cechy i zalety:
- Przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach.
- Wysoka sztywność, umożliwiająca przenoszenie momentów wywrotnych.
- Dostępne w wersjach standardowych oraz uszczelnionych, co zwiększa ich trwałość w wymagających warunkach pracy.
Te łożyska znajdują zastosowanie w maszynach przemysłowych, obrabiarkach i innych aplikacjach wymagających trwałych i kompaktowych rozwiązań.
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe (czteropunktowe)
Łożyska kulkowe czteropunktowe to specjalistyczne rozwiązanie do przenoszenia obciążeń osiowych w obu kierunkach, przy zachowaniu minimalnych wymiarów osiowych.
Korzyści:
- Kompaktowe wymiary, umożliwiające oszczędność miejsca.
- Możliwość przenoszenia obciążeń osiowych i promieniowych (przy zachowaniu określonych proporcji).
- Wysoka precyzja i trwałość.
Te łożyska są szeroko stosowane w przemyśle lotniczym, maszynowym i energetycznym, gdzie wymagane są kompaktowe i niezawodne komponenty.


Łożyska kulkowe wahliwe, wynalezione przez SKF, posiadają dwa rzędy kulek i kulistą wklęsłą bieżnię pierścienia zewnętrznego, zapewniającą wahliwość. Dzięki temu są odporne na niewspółosiowość kątową wału względem oprawy, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadku ugięcia wału lub błędów montażowych.
Łożyska te charakteryzują się wyjątkowo niskim tarciem, co pozwala na pracę przy niższych temperaturach nawet przy wysokich prędkościach.
Rodzaje wykonania:
- Łożyska otwarte w wykonaniu podstawowym,
- Łożyska uszczelnione (2RS1),
- Łożyska otwarte z szerokim pierścieniem wewnętrznym.
Cechy łożysk uszczelnionych:
- Uszczelnienia wykonane z odpornego kauczuku NBR, wzmocnione blaszkami stalowymi,
- Zakres temperatur pracy: od –40 do +100 °C (chwilowo do +120 °C),
- Wypełnione smarem na cały okres eksploatacji, bez potrzeby konserwacji.
Łożyska uszczelnione nie powinny być podgrzewane powyżej 80 °C ani myte przed montażem.


Łożyska kulkowe wzdłużne jednokierunkowe i dwukierunkowe składają się z pierścieni (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz zestawów kulek z koszykiem. Wariant dwukierunkowy posiada dodatkowy pierścień zewnętrzny oraz zestaw kulek.
Łożyska te są rozłączne, co ułatwia ich montaż, ponieważ pierścienie i zespoły kulek można instalować niezależnie.
Cechy konstrukcyjne:
- Łożyska z pierścieniem zewnętrznym mogą mieć płaską lub kulistą powierzchnię osadzenia.
- W przypadku kulistych powierzchni, łożyska mogą współpracować z podkładką o wklęsłej powierzchni kulistej, kompensując niewspółosiowość.
- SKF oferuje takie podkładki jako dodatkowy element.
Zastosowanie:
- Jednokierunkowe – przenoszą obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku i ustalają położenie wału w tym kierunku.
- Dwukierunkowe – przenoszą obciążenia osiowe w obu kierunkach, zapewniając ustalenie wału w obu osiach.
Żadne z tych łożysk nie jest przystosowane do przenoszenia obciążeń promieniowych.


Łożyska walcowe występują w wielu wariantach, seriach wymiarowych i rozmiarach. Najczęściej spotykane to łożyska jednorzędowe z koszykiem, które przenoszą duże obciążenia promieniowe przy wysokich prędkościach. Łożyska z pełną liczbą wałeczków (bez koszyka) są idealne do bardzo dużych obciążeń przy umiarkowanych prędkościach.
Kluczowe cechy:
- Wałeczki o profilu logarytmicznym zapewniają optymalny rozkład naprężeń i większą niezawodność.
- Zoptymalizowane wykończenie powierzchni poprawia smarowanie i zmniejsza tarcie.
- Mniejsze wrażliwość na niewspółosiowość pierścieni.
Warianty specjalne:
- Łożyska precyzyjne (stalowe lub hybrydowe) – jednorzędowe i dwurzędowe,
- Łożyska do maźnic kolejowych,
- Łożyska do silników trakcyjnych,
- Wielorzędowe łożyska walcowe (otwarte i uszczelnione) do walcarek,
- Łożyska INSOCOAT z powłoką izolacyjną.
Typy łożysk walcowych jednorzędowych
Łożyska walcowe jednorzędowe charakteryzują się prowadzeniem wałeczków między stałymi obrzeżami jednego z pierścieni. Ich konstrukcja ułatwia montaż i demontaż, co jest szczególnie ważne przy ciasnym pasowaniu pierścieni.
Najpopularniejsze typy:
NU – dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym, brak obrzeży na wewnętrznym; umożliwiają przemieszczanie osiowe wału w obu kierunkach.
N – dwa stałe obrzeża na pierścieniu wewnętrznym, brak obrzeży na zewnętrznym; także umożliwiają przemieszczanie osiowe.
NJ – dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym, jedno obrzeże na wewnętrznym; pozwalają ustalić położenie wału w jednym kierunku.
NUP – dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym, jedno obrzeże i pierścień boczny na wewnętrznym; umożliwiają osiowe ustalenie wału w obu kierunkach.


Łożyska walcowe wzdłużne są idealnym rozwiązaniem do przenoszenia bardzo dużych obciążeń osiowych. Charakteryzują się:
- Wysoką sztywnością,
- Odpornością na obciążenia udarowe,
- Kompaktowymi wymiarami.
Cechy konstrukcyjne:
- Prosta budowa, dostępne w wersji jednorzędowej i dwurzędowej.
- Rozłączne elementy umożliwiają łatwy montaż i demontaż.
- Powierzchnia wałeczków z zakrzywionymi końcami minimalizuje naprężenia krawędziowe, co zwiększa trwałość.
Zastosowanie:
Łożyska serii 811 i 812 są wykorzystywane tam, gdzie nośność łożysk kulkowych wzdłużnych okazuje się niewystarczająca. Standardowo są one jednokierunkowe i przenoszą obciążenia osiowe w jednym kierunku.


Łożyska baryłkowe posiadają dwa rzędy baryłek z kulistą bieżnią na pierścieniu zewnętrznym oraz dwie skośne bieżnie na pierścieniu wewnętrznym. Dzięki swojej konstrukcji łożyska baryłkowe są:
- Wahliwe, co czyni je odpornymi na niewspółosiowość wału i ugięcia.
- Zdolne przenosić zarówno duże obciążenia promieniowe, jak i znaczne obciążenia osiowe w obu kierunkach.
Typy łożysk baryłkowych w ofercie SKF
- Łożyska otwarte – uniwersalne rozwiązanie do wielu zastosowań.
- Łożyska uszczelnione – z uszczelnieniami stykowymi odpornymi na oleje i ścieranie, wykonanymi z:
- kauczuku NBR, HNBR lub FKM.
- Łożyska do maszyn wibracyjnych – zaprojektowane do pracy w warunkach wysokich przyspieszeń, charakterystycznych dla maszyn takich jak przesiewacze wibracyjne.
Cechy specjalne
- Otwory smarowe i rowek smarowy (oznaczenie W33) na pierścieniu zewnętrznym zapewniają skuteczne smarowanie. W łożyskach typu E rowek i otwory smarowe są częścią standardowego wykonania.
- Dostępne z otworem walcowym lub stożkowym.
Łożyska do maszyn wibracyjnych
Łożyska baryłkowe SKF do maszyn wibracyjnych są zaprojektowane tak, aby sprostać ekstremalnym warunkom pracy, w tym dużym przyspieszeniom (wirującym i liniowym). Ostateczna wartość dopuszczalnego przyspieszenia zależy od rodzaju smaru i warunków pracy.


Łożyska baryłkowe wzdłużne
Łożyska baryłkowe wzdłużne przenoszą obciążenia osiowe i promieniowe dzięki kontaktowi bieżni pod kątem do osi łożyska. Ich kluczowe cechy to:
- Wahliwość, która zapewnia odporność na ugięcia wału i niewspółosiowości,
- Możliwość przenoszenia bardzo dużych obciążeń osiowych przy stosunkowo wysokich prędkościach obrotowych,
- Optymalne przyleganie baryłek do bieżni, zwiększające trwałość i niezawodność.
Warianty wykonania
Łożyska baryłkowe wzdłużne SKF są dostępne w dwóch wersjach, zależnie od wielkości i serii:
- Wariant z przyrostkiem E (do wielkości 68):
- Tłoczony stalowy koszyk typu klatkowego,
- Nierozbieralny zespół z baryłkami i pierścieniem wewnętrznym.
- Wariant z masywnym koszykiem (mosiężnym lub stalowym):
- Koszyk prowadzony na tulei wciśniętej w otwór pierścienia wewnętrznego,
- Nierozbieralny zespół pierścienia wewnętrznego i baryłek.


Łożysko toroidalne CARB, opracowane przez SKF i wprowadzone na rynek w 1995 roku, łączy:
- Wahliwość typową dla łożysk baryłkowych,
- Możliwość kompensacji przemieszczenia osiowego właściwą dla łożysk walcowych,
- Kompaktową konstrukcję zbliżoną do łożysk igiełkowych.
Te jednorzędowe łożyska z długimi, wypukłymi wałeczkami sprawdzają się doskonale w przenoszeniu obciążeń promieniowych jako łożyska swobodne.
Kluczowe zalety
- Elastyczność konstrukcyjna: kompensacja przemieszczeń osiowych i niewspółosiowości umożliwia redukcję wielkości, masy i kosztów węzłów łożyskowych.
- Wszechstronność zastosowań: doskonałe do długich wałów, przekładni planetarnych, maszyn papierniczych i wentylatorów, gdzie zmniejszają poziom drgań.
- Wysoka obciążalność: równomierny rozkład obciążeń w łożysku dzięki samoprowadzącym się wałeczkom.
- Niezawodność i trwałość: małe opory tarcia i korzystny rozkład obciążeń zwiększają żywotność.
Warianty wykonania
- Łożyska z koszykiem: lżejsze, odpowiednie do standardowych zastosowań).
- Łożyska z pełną liczbą wałeczków: wyższa obciążalność, idealne do wymagających aplikacji.
Oba warianty są dostępne z otworem walcowym lub stożkowym.
Łożyska uszczelnione
Dostępne w małych i średnich rozmiarach, łożyska uszczelnione:
- Przeznaczone do wolnoobrotowych aplikacji,
- Wypełnione wysokotemperaturowym smarem,
- Bezobsługowe i trwałe.

Łożyska stożkowe są dostępne w wielu wariantach i rozmiarach, dostosowanych do różnorodnych zastosowań. Najczęściej spotykane typy to:
- Łożyska stożkowe jednorzędowe,
- Parowane łożyska stożkowe jednorzędowe.
Kluczowe cechy
- Konstrukcja stożkowa: stożkowe bieżnie na pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym oraz stożkowe wałeczki pozwalają efektywnie przenosić obciążenia złożone (promieniowe i osiowe).
- Zdolność przenoszenia obciążeń osiowych: zależy od kąta działania – im większy kąt, tym większa obciążalność osiowa.
- Rozłączna budowa: pierścień wewnętrzny z wałeczkami można montować oddzielnie od pierścienia zewnętrznego, co ułatwia instalację.
Zastosowanie łożysk stożkowych SKF
Łożyska stożkowe SKF oferują:
- Logarytmiczny zarys styku – zapewnia optymalny rozkład naprężeń i zwiększa niezawodność.
- Specjalnie ukształtowane powierzchnie ślizgowe – wspomagają tworzenie filmu smarowego, co zmniejsza tarcie i wrażliwość na niewspółosiowość.
- Trwałość i wydajność – idealne do wymagających aplikacji przemysłowych, gdzie liczy się precyzja i wytrzymałość.


Łożyska igiełkowe to wałeczkowe łożyska z cienkimi i długimi elementami tocznymi, zwanymi igiełkami. Dzięki niewielkiej wysokości przekroju są idealnym rozwiązaniem w aplikacjach, gdzie przestrzeń zabudowy w kierunku promieniowym jest ograniczona.
Kluczowe cechy
- Wysoka obciążalność: Pomimo niewielkich rozmiarów, łożyska te mogą przenosić duże obciążenia.
- Profil wałeczków: Lekko zaokrąglone końce wałeczków eliminują spiętrzenia naprężeń, zwiększając trwałość.
- Uniwersalność: Nadają się do szerokiej gamy zastosowań przemysłowych, szczególnie tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona.
Warianty łożysk igiełkowych SKF
SKF oferuje różne rodzaje łożysk igiełkowych, w tym:
- Złożenia igiełkowe,
- Łożyska igiełkowe bez obrzeży na pierścieniu zewnętrznym,
- Łożyska igiełkowe nastawne,
- Łożyska igiełkowe kombinowane:
– z łożyskiem kulkowym,
– z łożyskiem kulkowym wzdłużnym,
– z łożyskiem walcowym wzdłużnym.


Łożyska igiełkowe wzdłużne umożliwiają konstruowanie łożyskowań o:
- Bardzo dużej obciążalności osiowej,
- Odporności na obciążenia udarowe,
- Dużej sztywności,
- Minimalnym zapotrzebowaniu miejsca.
Kluczowe cechy
- Jednokierunkowe: przenoszą obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku.
- Zwarte łożyskowania: można wykorzystać powierzchnie czołowe elementów maszyn jako bieżnie dla złożeń igiełkowych, co pozwala ograniczyć przestrzeń zabudowy.
- Koszyk z igiełkami: stabilny koszyk utrzymuje dużą liczbę igiełek, zapewniając ich bezpieczne prowadzenie.
- Podkładki: w przypadku, gdy elementy maszyn nie mogą pełnić roli bieżni, dostępne są różne konstrukcje podkładek.
Uwagi dotyczące zamówień
Ze względu na możliwość różnych kombinacji wszystkie elementy łożyskowe muszą być zamawiane oddzielnie.

Łożyska wieńcowe to wielkogabarytowe łożyska toczne o średnicy wewnętrznej powyżej 0,3 m. Ich pierścienie są przystosowane do mocowania za pomocą śrub bezpośrednio do dwóch części nośnych urządzenia – jednej obrotowej i jednej stałej. Często jeden z pierścieni pełni funkcję wieńca zębatego, co dało nazwę temu typowi łożysk.
Zastosowanie
Łożyska wieńcowe znajdują zastosowanie w wolnoobrotowych, wysoko obciążonych częściach wielkogabarytowych maszyn roboczych, takich jak:
- Kolumny obrotowe koparek i żurawi,
- Wieżyczki czołgów i innych pojazdów wojskowych.
Oferta Marat
Grupa Marat oferuje łożyska wieńcowe renomowanej marki SKF, znanej z wysokiej jakości i niezawodności.
Łożyska Ślizgowe
Łożyska ślizgowe przegubowe to znormalizowane elementy mechaniczne, umożliwiające wykonywanie ruchów samonastawnych w wielu kierunkach.
Kluczowe cechy
- Konstrukcja:
– Pierścień wewnętrzny z kulistą wypukłą średnicą zewnętrzną.
– Pierścień zewnętrzny z kulistą wklęsłą średnicą wewnętrzną. - Ruchy:
– Oscylacyjne, przechyłowe i obrotowe przy małych prędkościach. - Obciążenia:
– Przystosowane do sił statycznych i dynamicznych.
Uwagi przy doborze
Podczas wyboru typu i rozmiaru łożyska należy uwzględnić:
- Obciążenie,
- Nośność łożyska,
- Oczekiwaną trwałość eksploatacyjną.
Te same kryteria dotyczą także doboru łożysk oczkowych.

Regeneracja łożysk
Rodzaje łożysk Ślizgowych z oferty MARAT :
Łożyska oczkowe przeznaczone są głównie do przenoszenia obciążeń promieniowych działających w kierunku osi trzpienia. Zazwyczaj dostępne są one z lewymi lub prawymi zewnętrznymi lub wewnętrznymi gwintami. Marat posiada w swojej ofercie szeroki zakres łożysk oczkowych, w różnych wykonaniach, rodzajach oraz wersjach.
Główne cechy i zalety łożysk oczkowych
- Możliwość przenoszenia obciążeń promieniowych
- Regulacja niewspółosiowości
- Odporność na zużycie
- Bezobsługowość
- Dostępność różnych typów, wykonań i wersji
Zastosowania
- Różne gałęzie przemysłu
- Pakowanie
- Lotnictwo

Łożyska ślizgowe przegubowe skośne są doskonale przystosowane do przenoszenia złożonych obciążeń, a ich konstrukcja składa się z dwóch łożysk ustawionych względem siebie. W swojej ofercie posiadamy szeroki wybór łożysk ślizgowych przegubowych skośnych.
Główne cechy i zalety łożysk ślizgowych przegubowych skośnych
- Zdolność przenoszenia złożonych obciążeń
- Przeznaczone głównie do jednokierunkowych obciążeń
- Wysoka odporność na korozję
- Zwiększona żywotność
- Bezobsługowość
- Dostępność różnych wykonań, wersji i typów
Zastosowania
- Ciężkie ruchome konstrukcje i różne pojazdy
- Górnictwo
- Budownictwo
- Rolnictwo
- Magazynowanie
Kompozytowe suche tuleje ślizgowe to łożyska ślizgowe przeznaczone do obciążonych promieniowo aplikacji, które wymagają minimalnej przestrzeni zabudowy. Mogą pracować w ruchu oscylacyjnym lub obrotowym i są idealne do zastosowań:
- Bezobsługowych,
- Przy ograniczonym lub niewystarczającym smarowaniu.
Kluczowe cechy tulei z włókien zwijanych
- Bez konserwacji: Tuleje są odporne na korozję i charakteryzują się wysoką trwałością.
- Zaawansowane materiały:
– Warstwa podkładowa z włókna szklanego o wysokiej odporności mechanicznej.
– Powierzchnia ślizgowa z włókien polimerowych i PTFE, zapewniająca doskonałe własności trybologiczne.
– Obie warstwy osadzone w żywicy epoksydowej, co łączy wytrzymałość mechaniczną i niskie tarcie.

MARAT oferuje usługi inspekcji i regeneracji:
- Łożysk
- opraw łożyskowych
- zespołów łożysk kolejowych
Usługa regeneracji w wielu przypadkach pozwala zaoszczędzić do 50% wartości nowej części, co więcej korzystając z możliwości regeneracji przyczyniamy się do ochrony środowiska.
Przy regeneracji łożyska do atmosfery uwalniane jest o 90% mniej CO niż w czasie produkcji nowego.

Akcesoria łożyskowe
Jako dopełnienie oferty łożysk dostarczamy szeroką gamę akcesoriów łożyskowych, takich jak tuleje wciągane, tuleje wciskane i nakrętki łożyskowe, a także kompletne oprawy.

Gama akcesoriów łożyskowych z oferty MARAT :
Tuleje wciągane:
Tuleje wciągane są najczęściej stosowanymi elementami do ustalania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym, ponieważ umożliwiają zabudowę łożysk zarówno na wale gładkim, jak i stopniowanym. Montaż tych tulei jest łatwy i nie jest wymagane dodatkowe ustalanie ich położenia na wale. Przy zastosowaniu tulei wciąganych na wale gładkim, można ustalić położenia łożyska w dowolnym miejscu na wale. W przypadku montażu na wale stopniowanym z użyciem pierścienia odległościowego o przekroju w kształcie litery L, możliwe jest dokładne ustalenie osiowe łożyska na wale, a dzięki temu znacznie upraszcza się montaż i demontaż łożyska.


Oprawy łożyskowe to gotowe jednostki do zabudowy łożysk. Wyposażone są w uszczelnienia oraz smarowniczki do podawania smaru. Łożyska wraz z oprawami stanowią łatwe w obsłudze zespoły łożyskowe. Oferujemy oprawy wiodących producentów takich jak: SKF, NTN-SNR, DODGE, PTI, Kaydon-Cooper, LBC, Noteć; w wielu konstrukcjach i rozmiarach.
W swojej ofercie posiadamy oprawy do łożysk:
– kulkowych zwykłych,
– kulkowych skośnych,
– kulkowych wahliwych,
– walcowych,
– baryłkowych z otworem stożkowym,
– baryłkowych z otworem walcowym,
– baryłkowych uszczelnionych,
– toroidalnych CARB.
Oferujemy wiele typów opraw, takich jak:
– oprawy stojące dzielone,
– oprawy stojące niedzielone,
– oprawy kołnierzowe,
– oprawy naciągowe,
– oprawy do specjalnych zastosowań
Najnowszym produktem uzupełniającym naszą szeroką ofertę opraw łożyskowych są oprawy DODGE.



Nakrętki łożyskowe są wykorzystywane do:
- Ustalania położenia łożysk i innych elementów na wale lub tulei wciąganej,
- Montażu łożysk na stożkowych gniazdach na wale,
- Demontażu łożysk z tulei wciskanych.
Kluczowe cechy
- Zabezpieczenie przed poluzowaniem:
- Poprzez element zabezpieczający, który wchodzi w rowek wpustowy w wale lub rowek klinowy w tulei wciąganej.
- Lub poprzez zintegrowany mechanizm zabezpieczający w nakrętce.
- Zalety nakrętek ze zintegrowanym mechanizmem zabezpieczającym:
- Obniżenie kosztów wykonania wału – brak potrzeby rowka wpustowego.
- Łatwiejszy i szybszy montaż – brak oddzielnego elementu zabezpieczającego.


Dostawcy łożysk
MARAT współpracuje z największymi dostawcami i producentami łożysk tocznych. Jesteśmy autoryzowanymi przedstawicielami takich marek jak: SKF, NTN-SNR, PBF, PTI czy ISB.
Dzięki temu możemy zapewnić:
- Wysoką jakość produktów,
- Wsparcie techniczne oferowane przez centra badawczo-rozwojowe naszych Partnerów.
Nasze wieloletnie doświadczenie pozwala nam nie tylko dostarczać komponenty, ale także oferować usługi wspierające procesy związane z techniką łożyskową.

Nasi dostawcy:
Łożyska SKF
SKF jest wiodącym dostawcą technologii w skali globalnej od roku 1907. Mocną stroną jest zdolność do stałego rozwijania nowych technologii – a następnie wykorzystywanie ich do tworzenia produktów zapewniających aplikacjom klienta przewagę konkurencyjną.
Osiągane to jest poprzez łączenia doświadczenia praktyczne zdobytego w ponad 40 różnych branżach przemysłu z wiedzą na temat wszystkich platform technologicznych: łożyska SKF i ich zespołów, uszczelnień, mechatroniki, usług i systemów smarowania. Sukces łożysk SKF i innych produktów opiera się na tej wiedzy, na ludziach i przywiązaniu do zasad SKF Care.
Obecnie rozwój technologii SKF skupia się na zredukowaniu wpływu, jaki poszczególne zasoby wywierają na środowisko naturalne w okresie ich eksploatacji, przy czym dotyczy to zarówno własnych operacji, jak i operacji klientów.
MARAT jest dostawcą najnowszych produktów SKF w zakresie:
- łożyska kulkowe SKF
- łożyska walcowe SKF
- łożyska igiełkowe SKF
- łożyska stożkowe SKF
- łożyska baryłkowe SKF
- łożyska toroidalne CARB SKF
- łożyska walcowe wzdłużne SKF
- łożyska igiełkowe wzdłużne SKF
- łożyska stożkowe wzdłużne SKF
- łożyska baryłkowe wzdłużne SKF
- tuleje wciągane SKF
- tuleje wciskane SKF
- nakrętki łożyskowe SKF
- łożyska hybrydowe SKF
- łożyska ślizgowe SKF
- zespoły łożyskowe SKF
- oprawy łożyskowe SKF
- narzędzia do obsługi łożysk SKF
- narzędzia diagnostyczne SKF
- oleje i smary SKF
- uszczelniania SKF
- prowadnice liniowe SKF
- śruby kulowe i wałeczkowe SKF
- produkty i rozwiązania do przeniesienia napędu SKF
SKF to jeden z najbardziej renomowanych producentów łożysk na świecie.

Łożyska NTN SNR
NTN SNR EUROPE projektuje, opracowuje i produkuje łożyska. NTN i SNR to marki będące punktami odniesienia zarówno na rynku części oryginalnych jak i zamiennych. Skupiamy się na innowacjach, niezależnie od gałęzi przemysłu: lotnictwo, motoryzacja, cementownie, energia wiatrowa, kolej, obrabiarki, włókiennictwo, rolnictwo, maszyny budowlane, kopalnie i kamieniołomy, pompy próżniowe, huty stali, itp.
NTN SNR EUROPE jest zaangażowana w podnoszenie kwalifikacji zespołów sprzedażowych zarówno swoich jak i partnerów autoryzowanych. Oferta (od etapu projektu do magazynowania) to nie tylko łożyska, ale również szkolenia, usługi i optymalizacja wydajności produktów i ich aplikacji.
NTN SNR EUROPE to europejski oddział korporacji NTN zajmującej 3 miejsce na świecie w produkcji łożysk. Działa on również na rynkach w Europie, Ameryce Południowej, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Ma 26 zakładów produkcyjnych, w których produkuje 430 000 części dziennie. NTN-SNR EUROPE oferuje:
- łożyska kulkowe NTN SNR
- łożyska baryłkowe NTN SNR
- łożyska stożkowe NTN SNR
- łożyska walcowe NTN SNR
- łożyska o wysokiej precyzji NTN SNR
- łożyska igiełkowe NTN SNR
- oprawy łożyskowe NTN SNR
- zespoły łożyskowe samonastawne NTN SNR
- narzędzia do obsługi łożysk NTN SNR
- smary i oleje NTN SNR
- prowadnice liniowe NTN SNR
- moduły liniowe NTN SNR
- tuleje kulkowe NTN SNR
- śruby kulowe NTN SNR
- wały wielowypustowe NTN SNR


Łożyska PTI
PTI Europa A/S jest międzynarodowym producentem i dostawcą łożysk kulkowych, wałeczkowych, opraw i zespołów łożyskowych oraz części do przenoszenia napędu. Firma powstała w 1991 roku, kontynuując i rozwijając działalność niemieckiego producenta HFH. Poza ofertą standardową, PTI dostarcza produkty na specjalne zamówienie klienta dla różnorodnych aplikacji. 5000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, pozwala na utrzymywanie stałej dostępności dla większości oferowanego asortymentu. Aby sprostać wymaganiom klienta PTI oferuje możliwość szybkiej przeróbki produktów standardowych. Wszystkie produkty z oferty PTI są zaprojektowane przez doświadczony zespół fachowców, produkowane przy użyciu zaawansowanego sprzętu oraz poddane rygorystycznej kontroli jakości w celu zapewnienia jak największej dokładności i niezawodności.
MARAT Sp. z o.o. jest oficjalnym dystrybutorem marki PTI w Polsce. Bardzo dobra dostępność produktów oraz konkurencyjna oferta cenowa, jak również wysoka jakość produktów PTI skłoniła nas do podjęcia współpracy w zakresie:
- Zespoły łożyskowe PTI
- Oprawy łożyskowe PTI
- Łożyska kulkowe i wałeczkowe PTI
- Oprawy termoplastyczne PTI
- Łożyska ślizgowe PTI
- Tuleje PTI
- Koła łańcuchowe zębate PTI
- Łańcuchy napędowe PTI

Łożyska PBF
Fabryka Łożysk tocznych – Kraśnik S.A. jest największym polskim producentem łożysk tocznych. Od ponad 40 lat dostarcza łożyska toczne z szerokiej oferty swojego katalogu produktowego.
W 2013 roku w wyniku przeprowadzonych zmian została zmieniona nazwa i marka produkowanych łożysk na PBF (Polish Bearing Factory).
Dzisiejsza oferta obejmuje 1500 typów łożysk w różnych grupach konstrukcyjnych, jak np.:
- łożyska kulkowe – zwykłe PBF
- łożyska kulkowe skośne – jedno- i dwurzędowe PBF
- łożyska stożkowe PBF
- łożyska baryłkowe PBF
- łożyska walcowe PBF
- łożyska wielkogabarytowe PBF
- łożyska specjalne PBF

Łożyska ISB
ISB – włoski producent łożysk tocznych, który już od 1981 roku produkuje i dostarcza swoje produkty.
Obecnie ISB jest w stanie produkować i dystrybuować pełną gamę wysokiej jakości produktów, aby zaspokoić potrzeby klientów.
Marat jest upoważnionym przedstawicielem producenta łożysk ISB, na podstawie udzielonego certyfikatu.
Producent łożysk ISB specjalizuje się w produkcji łożysk:
- kulkowych
- stożkowych
- wahliwych
- igiełkowych

Marat sp. z o.o. jako upoważniony przedstawiciel producenta i właściciela marki produktów ISB, posiada w swojej ofercie łożyska oznaczone serią PREMIO, które nie zostały ujęte w katalogach podstawowych producenta łożysk.
katalog łożysk ISB premioŁożyska EVQ
Łożyska EVQ to produkt MARAT zaprojektowany do zastosowań w zakładach przemysłowych. Produkty techniki łożyskowej EVQ zapewniają niezawodną pracę maszyn oraz wysoką jakość w procesach produkcji zakładów wielu różnych branż.
Opisane w katalogu łożyska zostały opracowane przez specjalistów wykorzystujących zaawansowaną wiedzę i narzędzia techniczne. Program produkcji obejmuje wszystkie standardowe typy łożysk tocznych. W przypadku specjalnych wymagań technicznych lub konstrukcyjnych inżynierowie i technicy opracowują ofertę specjalną zaspokajającą potrzeby aplikacji klienta.
Cechy techniczne i konstrukcyjne zostały określone zgodnie z normami
i wymaganiami w celu zapewnienia zgodności produktów z przyjętymi standardami.

